Poznań Motor Show 2015
W dniach 9-12.04.2015 w Poznaniu miała miejsce kolejna edycja największych w Europie Środkowo-Wschodniej targów motoryzacyjnych "Motor Show 2015". Na 50 tysiącach metrów kwadratowych w 12 pawilonach wystawowych zaprezentowało się 200 wystawców motoryzacyjnych. Przez cztery dni imprezę odwiedziło w sumie 113 337 osób.
W trakcie imprezy swój debiut krajowy miało wiele modeli. Jako pierwsza swoje nowości zaprezentowała grupa Volkswagena. Jedną z głównych premier koncernu VW była prezentacja nowej wersji Passata (ósma generacja modelu wprowadzona została na rynek rok wcześniej). Passat od lat cieszy się uznaniem klientów i ekspertów z branży, tylko w 2014 roku sprzedano na świecie 1,1 miliona egzemplarzy. Najnowsza wersja Passata została wybrana Samochodem Roku 2015. Debiutująca wersja GTE jest hybrydą plug-in. Samochód dysponuje mocą 218 KM i zużywa poniżej dwóch litrów paliwa na 100 km. Dystans 50 km potrafi pokonać w trybie elektrycznym, a całkowity zasięg wynosi ponad 1000 km.
Największą jednak popularnością cieszyła się prezentacja trzeciej odsłony flagowego modelu Skody. Pierwsza generacja modelu Suberb pojawiła się w 2001 roku. Od tego czasu sprzedano na całym świecie ponad 700 tysięcy Superbów. Najnowsza wersja, bazująca na platformie MQB, jest dłuższa o 30 mm, szersza o 50 mm i posiada większy o 30 litrów bagażnik (o pojemności 625 litrów). Pomimo zwiększonych gabarytów, waga samochodu spadła o 75 kg.
Po raz pierwszy w swojej historii Seat zaprezentował sportowe kombi Leon ST Cupra. Tak jak w przypadku hot-hatcha, pod jego maską bije serce prawdziwego sportowca. Silnik 2.0 TFSI, dostępny w dwóch wariantach mocy 265 KM lub 280 KM, rozpędza to auto do pierwszej „setki” w zaledwie 6 sekund. Prędkość maksymalna w obydwu przypadkach wynosi 250 km/h, a maksymalny moment obrotowy - 350 Nm.
Na miłośników rasowych samochodów sportowych także czekała niespodzianka. Na stoisku Porsche zaprezentowano bowiem Caymana GT4 - kolejny sportowy samochód Porsche z rodziny GT, do którego budowy posłużyły podzespoły stosowane w Porsche 911 GT3. Napędza go 6-cylindrowy bokser o pojemności 3,8 litra i mocy 385 KM, zapożyczony z Porsche 911 Carrera S. Za przeniesienie siły napędowej zawsze odpowiada 6-biegowa skrzynia manualna z aktywnymi poduszkami zawieszenia silnika. Cayman GT4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,4 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 295 km/h.
Audi zaprezentowało z kolei nową generację SUVa Q7. Auto, które jest aż o 325 kg lżejsze od swojego poprzednika napędzają silnik 3.0 TDI o mocy 200 kW (272 KM) i motor 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM). Rozpędzają one nowe Audi od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (TDI) lub w 6,1 sekundy (TFSI), a wysokoprężna jednostka V6 spala średnio zaledwie 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Na pokładzie znajdziemy tu Modułowy System Infotainment drugiej generacji oraz Audi virtual cockpit. Nowością jest możliwość zintegrowania smartfona z Google Android Auto lub z Apple CarPlay.
Nie lada gratka czekała na zwiedzających na stoisku Maserati, gdzie zaprezentowano model GranTurismo MC TROFEO, będący uczestnikiem serii wyścigowej Maserati Trofeo MC World Series, która odbywa się na sześciu torach w różnych zakątkach świata. Nadwozie GT MC TROFEO wyglądem przypomina drogowy odpowiednik tego modelu GranTurismo Sport oferowany w polskim salonie, jednak olbrzymi spojler i dyfuzor z tyłu natychmiast upewniają nas, że to zupełnie inne auto, stworzone do jazdy torowej. „Salonowe” GranTurismo Sport V8 4.7cc waży 1780 kg, jego wyścigowy odpowiednik jest lżejszy aż o 400 kg, wyposażony jest w hamulce Brembo, bez ABS. Koła przód 305/660/18, tył 325/705/18. W wyścigowej serii The Trofeo MC World Series udział może wziąć każdy kierowca z ważną licencją Competitor / Driver FIA International Licence Grade C (minimum) lub jej odpowiednikiem.
Maserati zaprezentowało również bardziej "cywilne" modele: GranCabrio MC oraz flagowy Quattroporte z parametrami zarezerwowanymi zwykle dla modeli sportowych. To duże auto (5262mm) z 8-mio biegowym automatem, silnikiem 3.0 V6 bi-turbo o mocy 410 KM i dołączalnym napędem na cztery koła oznakowanym SQ4, osiąga prędkość 285 km/h i przyspiesza do setki w 4,9 sek.
W Poznaniu nie zabrakło również marki będącej synonimem najwyższego luksusu. Rolls-Royce zaprezentował klasyczny model Phantom, biznesowego Ghosta oraz Wraith z silnikiem V12 o mocy 612 KM, będącym najbardziej dynamicznym modelem w historii firmy (0 - 100km/h w 4,6 s).
Koncepcja luksusu na kołach nieobca jest również Mercedesowi. Historia luksusowych limuzyn spod znaku trójramiennej gwiazdy sięga niemal samych początków automobilizmu, a kolejne modele – 770, 300 „Adenauer”, 600 czy 600 SEL – wyprzedzały swoje czasy i torowały drogę innowacyjnym rozwiązaniom. Dziś tradycje te kontynuuje Mercedes-Maybach z przedłużonym względem Klasy S rozstawem osi (do 336,5 cm) oraz bogatym wyposażeniem, obejmującym między innymi luksusowe tylne fotele, elektryczne rolety okien czy posrebrzane kieliszki Robbe & Berking.
Oprócz Maybacha na stoisku Mercedesa zaprezentowano również inne modele koncernu. Mercedes-AMG GT to drugi po modelu SLS AMG sportowy samochód stworzony od podstaw w Affalterbach, siedzibie marki Mercedes-AMG. Rasowe coupe powstało według najlepszych wzorców ze świata motorsportu: nisko położony środek ciężkości, niewielka masa własna (od 1540 kg), skrzynia biegów przy tylnej osi, aktywne zawieszenie z podwójnymi wahaczami, blokada tylnego dyferencjału oraz 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 462 lub 510 KM.
Mercedes-AMG C 63 to nowa odsłona najmocniejszej Klasy C. Silniki 4.0 V8 biturbo (476 KM i 650 Nm lub 510 KM i 700 Nm) potrzebują 4,0-4,2 sekundy na przyspieszenie do „setki” i pozwalają na osiągnięcie prędkości nawet 280 km/h. CLA Shooting Brake to z kolei piąty model w rodzinie kompaktów Mercedesa. Ma funkcjonalną kabinę i pojemny bagażnik (495-1345 l), wydajne silniki (występuje też z napędem na obie osie), a jednak bardziej przypomina sportowe coupe niż rodzinne kombi. Wystarczy rzut oka na bezramkowe szyby w drzwiach, opadającą linię dachu i atletyczne przetłoczenia. Już sama nazwa zdradza zresztą jego charyzmatyczne DNA: dawniej terminem „shooting brake” określano w Anglii powozy do łamania młodych, dzikich koni i służące do wypraw na polowania.
Mustang fascynuje nieprzerwanie od 1964 r, gdy został pokazany po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Jego sukces przerósł wszelkie oczekiwania. Ten zrodzony z pasji do sportowych aut samochód pozostaje w produkcji od ponad pół wieku. W tym czasie na drogi wyjechało ponad 9 mln Mustangów. Szósta generacja modelu, która trafi także do europejskich salonów, to kolejny pokaz wyrafinowanej estetyki i nieokiełznanej mocy, drzemiącej pod pokrywą silnika. Gwarancją emocji jest widlasty ośmiocylindrowiec o pojemności pięciu litrów i mocy 418 KM, montowany w topowej wersji Mustanga. Podstawowa odmiana ma pod maską 314-konnego, doładowanego czterocylindrowca z serii EcoBoost.
Na poznańskich targach przedstawiono po raz pierwszy pozbawiony maskowań pierwszy projekt polskiego supersamochodu. Arrinera Hussarya napędzana jest 6,2-litrowym silnikiem V8 o mocy 650KM i 820 Nm momentu obrotowego. Samochód rozpędza się do do 100 km/h w 3,2 sekundy, a prędkość maksymalna ma być ograniczona elektronicznie do 340 km/h.
Szeroką gamę modeli na swoim stoisku zaprezentowało BMW. Olbrzymim zainteresowaniem cieszył się model BMW i8 - pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in BMW Group. Szkielet klatki pasażerskiej Life-Modul wykonano z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), natomiast wszystkie elementy napędowe, akumulatory, elementy zawieszenia, struktury nośne zderzeniowe i funkcjonalne zintegrowano w szkielecie Drive-Modul wykonanym z aluminium. Efekt takiej konstrukcji: masa własna gotowego do jazdy auta z baterią akumulatorów: 1485 kg, współczynnik oporu aerodynamicznego Cx: 0,26, niezwykle nisko położony środek ciężkości: 46 cm i niemal idealny rozkład mas między osie. Lampy główne i tylne zespolone seryjnie w pełni w technologii diodowej LED, jako opcja dostępne lampy główne laserowe – po raz pierwszy na świecie montowane w samochodzie seryjnym.
Zaprezentowano również nowe BMW X5 M oraz X6 M. Ich pierwsza generacja pojawiła się w roku 2009. Nowa odsłona tych modeli ma łączyć w sobie ekskluzywność, trwałość, zwinność i codzienną użyteczność – z wyczynową osobowością typową dla samochodów M. Ta ostatnia cecha znajduje dobitne potwierdzenie w osiągach: oba modele rozpędzają się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w czasie 4,2 s – w połączeniu ze standardową sportową 8-stopniową skrzynią automatyczną M Steptronic. Prędkość maksymalna jest nadal ograniczona do 250 km/h. Nowa jednostka napędowa z technologią BMW TwinPower Turbo opracowana dla modeli BMW X5 M oraz BMW X6 M to najmocniejszy silnik, jaki BMW kiedykolwiek zastosowało w samochodzie z napędem na wszystkie koła.
Ponadto na stoisku zapoznać sie można było z całą gamą M: M4 Coupe, M5 czy M6 Grand Coupe. Szczególnie atrakcyjnie prezentował się ten ostatni: seryjnie montowane lampy główne w technologii full-LED, rozbudowany przedni spoiler z wydatnymi wlotami powietrza, poszerzone błotniki, tak aby mogły pomieścić 20-calowe kute koła, opatrzone klasycznymi „skrzelami” M z kierunkowskazami, czy tylny pas wyposażony w dyfuzor i wydech z dwoma podwójnymi końcówkami M nie pozostawiają wątpliwości z jakim typem auta mamy do czynienia. W modelach Coupe i Gran Coupe dopełnieniem jest wykonany z karbonu dach, który zarówno optycznie, jak i rzeczywiście obniża wyraźnie środek ciężkości. Silnik w nowym BMW M6 Coupe, nowym BMW M6 Cabrio i nowym BMW M6 Gran Coupe rozwija moc 412 kW/560 KM w zakresie od 6000 do 7000 obr./min, zaś maksymalna wartość wytwarzanego przezeń momentu obrotowego – 680 Nm – dostępna jest w zakresie od 1500 do 5750 obr./min. Parametry te pozwalają na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 4,2 s.
Na stoisku Forda uwagę zwracał Ford S-Max Vignale Concept, stanowiący zapowiedź luksusowych
wersji jednobryłowców Forda. Skórzane wykończenie o wyrafinowanej formie, liczne detale z aluminium, cieńsze oparcia foteli zapewniające więcej wolnej przestrzeni oraz elektroniczne gadżety nie tylko dla pierwszego rzędu foteli to elementy, które wypełniły przedział pasażerski Forda S-MAX Vignale Concept. Auto osadzono na 21- calowych kołach, a nadwozie pokryto unikalnym lakierem w kolorze "Milano Grigio".
Ford zaprezentował jeszcze m.in. funkcjonalnego minivana C-Max, sportowego Focusa ST oraz Mondeo Hybrid, który jest napędzany 2-litrową jednostką benzynowa EcoBoost, wspomaganą przez dwa silniki elektryczne zasilane z akumulatorów litowo-jonowych. Pozwala to na osiągnięcie 187 KM i średnie spalanie na poziomie 4,2 l/100 km. Trwałość baterii określono na 10 lat.
Hyundai zaprezentował na stoisku całą gamę swoich modeli. Począwszy od najmniejszego i20, poprzez i30 na i40 kończąc. Najważniejszym jednak wydarzeniem była premiera modelu Tucson, nad którego wyglądem pracowały trzy centra projektowe Hyundaia: w Korei, USA i Niemczech. Samochód został bogato wyposażony w elementy zwiększające komfort pasażerów oraz systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego – m.in. system automatycznego hamowania działający w trzech trybach, system utrzymywania toru jazdy, system ostrzegania o ruchu poprzecznym przy jeździe tyłem. Szeroka gama dostępnych w samochodzie silników obejmuje nowoczesne i ekonomiczne jednostki: 1.6 GDI 136KM i 176KM oraz Diesel 1.7 115KM, 2.0 136KM i 2.0 184KM. Nowy, turbodoładowany silnik 1.6 T-GDI o mocy 176KM dostępny będzie z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią (DCT) oraz sześciobiegową skrzynią manualną.
Kolejne dwie premiery czekały na zwiedzających na stoisku Toyoty. Pierwszą z nich była prezentacja Toyoty Auris. Zmodernizowany Auris wyróżnia się zmienioną stylistyką nadwozia oraz
komfortowym wnętrzem o wyżej jakości. Na uwagę zasługują także nowe systemy bezpieczeństwa. Do znanej już gamy silników benzynowych, wysokoprężnych i napędu hybrydowego, dołączył całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo oraz silnik Diesla 1.6 D-4D.
Nowa Toyota Avensis to także nowa stylistyka, a także bezpieczeństwo na najwyższym poziomie i niższe koszty eksploatacji. Na klientów czekają całkowicie nowy, bardziej wyrafinowany projekt wnętrza oraz eleganckie, dynamiczne nadwozie z oświetleniem Full LED. Nowością są także najbardziej nowoczesne systemy bezpieczeństwa „Toyota Safety Sense”. Do bogatej gamy napędów dołączyły dwa silniki Diesla.
DS Automobiles to francuska marka, która została powołana do życia 1.06.2014 r. Dzięki DS, Grupa PSA zamierza powrócić na rynek samochodów luksusowych, prezentując gamę zupełnie nowych modeli. Równo po 60 latach od premiery legendarnego modelu DS19 został pokazany Nowy DS5, który obok swego wielkiego poprzednika, był gwiazdą stoiska Marki DS.
Zupełnie inny typ samochodu na swoim stoisku zaprezentował Nissan. SWAY, bo o nim mowa, zapowiada stylistyczne innowacje Nissana. Po światowej premierze na targach w Genewie Poznań jest pierwszym miejscem w Europie gdzie auto zostało pokazywane publicznie. SWAY to zaskakujący czterodrzwiowy samochód koncepcyjny, prezentujący możliwe kierunki stylistyczne nowej generacji małych Nissanów. Samochód został zbudowany według tych samych reguł, co crossovery Qashqai i Juke i ma wstrząsnąć tradycyjnie konserwatywnym rynkiem hatchbacków z segmentu B.
Warto odnotować jeszcze zaprojektowaną przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowaną
w zakładzie Maserati w Modenie Alfę Romeo 4C. Auto osiąga 240 KM przy niecałych 900 kg wagi, co przedkłada się stosunek masy do mocy poniżej 4 kg/KM.
Równie ciekawym autem jest Lexus RC F. Jego jednostka V8 o pojemności 5 litrów generuje 460 KM, dzięki czemu auto przyspiesza do setki w 4,5 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 300 km/h.
Motor Show to nie tylko premiery. Jak co roku osobną ekspozycję stanowiły samochody zabytkowe, która w tym roku uzupełniała również wystawa zabytkowych motocykli oraz rowerów.