115 lat łódzkich tramwajów

W roku 2013 mija 115 lat od powstania komunikacji miejskiej w Łodzi, która jako pierwsze miasto na terenach Królestwa Polskiego uruchomiła linie obsługiwane przez tramwaje elektryczne. Warszawa jeszcze przez dwanaście kolejnych lat używała wagonów ciągniętych przez konie.
Historia łódzkich tramwajów rozpoczęła się 30 czerwca 1985 roku, kiedy to grupa łódzkich fabrykantów z Juliuszem Kunitzerem na czele podpisała wstępne porozumienie w sprawie budowy sieci tramwajowej w Łodzi. Niecałe dwa lata później, 13 lutego 1897 roku, podpisana została umowa koncesyjna. Uroczyste otwarcie ruchu tramwajowego odbyło się 23 grudnia 1898 roku o godzinie 13:00. Z zajezdni przy ul. Nowo-Wysokiej wyjechał skład Herbrand VNB125 z doczepą "petersburską" i kierując się ulicami: Dzielną (dziś Narutowicza), Piotrkowską, Nowy Rynek i Średnią (dziś Pomorska) dotarł do Helenowa. W 1898 roku Łódź posiadała dwie linie tramwajowe o łącznej długości 5,8 km.

15 grudnia 2013, 115 lat od tamtych wydarzeń, na łódzkie ulice ponownie wyjechały historyczne tramwaje, by w szyku paradnym przejechać ulicami miasta. Trzygodzinny przejazd odbył się na następującej trasie: Północna, Ogrodowa, Zachodnia, Limanowskiego, aleja Włókniarzy, Kopernika, Gdańska, Legionów, plac Wolności, Pomorska, Konstytucyjna, Narutowicza, Zielona, aleja Kościuszki, Żwirki, Piotrkowska. W trakcie parady zobaczyć można było następujące tramwaje:
- Herbrand GE58, używane w latach 1909 - 1958 w ilości 21 wagonów,
- Sanok, używane w latach 1928 - 1955 w ilości 17 wagonów,
- Lilpop II, używane w latach 1929 - 1973 w ilości 56 wagonów,
- Lilpop III, używane w latach 1939 - 1973 w ilości 18 wagonów,
- Konstal 5N, używane w latach 1957 - 1991 w ilości 210 wagonów,
- Konstal 803N, używane w latach 1973 - 2012 w ilości 141 wagonów.

Rok:

RELACJE

WARTO ZOBACZYĆ

ARCHIWUM